اختصاص ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار در بودجه امسال برای انسداد مرز ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا مفاد جدید آتش‌بس غزه منتشر شد | آزادی۱۰۰۰ فلسطینی مقابل۳۳ اسیر اسرائیلی درگیری مسلحانه در زاهدان یک کشته و سه مجروح برجا گذاشت (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان (۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) خط‌ونشان جدید کنگره آمریکا برای مجازات دانشجویان حامی غزه وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد قدردانی امیرعبداللیهان از مواضع دولت و مردم بنگلادش در حمایت از فلسطین تاکید مقام حماس بر پیگیری مذاکرات و آتش بس | نتانیاهو به دنبال توافق نیست لاپید: پایان جنگ بدون دستیابی به توافق ممکن نیست یمن: عملیات در دریای مدیترانه بزودی آغاز خواهد شد امیرعبداللهیان: باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد ادعای شورای امنیت داخلی اسرائیل درباره یحیی السنوار شعار هزاران صهیونیست برای سرنگونی نتانیاهو حمله پلیس آلمان به دانشجویان حامی فلسطین حمله موشکی جدید حزب الله به مرکز نظامی رژیم صهیونیستی (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ایهود باراک: حمله به رفح یک اشتباه بزرگ راهبردی است صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد جنایت جدید صهیونیست‌ها در کرانهٔ باختری (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) دومین حمله پهپادی مقاومت اسلامی بحرین علیه اسرائیل (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعزام ۵ بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروح
سرخط خبرها

گفتگوی امیرعبداللهیان و لاوروف | تعجب وزیر امور خارجه از مفاد بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس

  • کد خبر: ۱۷۴۸۷۳
  • ۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۸:۴۰
گفتگوی امیرعبداللهیان و لاوروف | تعجب وزیر امور خارجه از مفاد بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره نشست مسکو با شورای همکاری خلیج فارس به صورت تلفنی گفتگو کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، در تاریخ ۲۷ تیرماه به ابتکار طرف ایرانی، گفتگوی تلفنی میان لاوروف و امیرعبداللهیان انجام شد.

در این گفتگو تبادل نظر در فضایی اعتماد آمیز در مورد برخی از موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی مورد علاقه دو طرف، از جمله در چارچوب ششمین نشست وزیران گفتگوی راهبردی روسیه و شورای همکاری خلیج فارس که در تاریخ ۱۹ تیرماه در مسکو برگزار شد، صورت گرفت.

طرفین بر پایبندی خود به اصول اساسی حقوق بین‌الملل مندرج در منشور سازمان ملل متحد به طور کامل و ارتباط متقابل آن‌ها از جمله احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها، تأکید کردند.

خبرگزاری تاس نیز به نقل از وزارت خارجه روسیه گزارش داد که در جریان این گفتگوی تلفنی دو طرف همچنین در مورد مسائل مهم مربوط به روابط بین تهران و مسکو گفتگو کردند.

بر اساس این بیانیه، تبادل محرمانه دیدگاه‌ها نیز در مورد شماری از موضوع‌های منطقه‌ای و بین‌المللی صورت گرفت.

تعجب امیرعبداللهیان از مفاد بیانیه اخیر روسیه و شورای همکاری خلیج فارس

رسانه وزارت خارجه کشورمان درباره تماس امروز وزرای خارجه ایران و روسیه نوشت: طرفین در این تماس، مناسبات دو کشور را رو به رشد خواندند و بر اراده روسای جمهور دو کشور بر توسعه هر چه بیشتر مناسبات تاکید کردند.

همچنین طرفین با اشاره بر تحولات قفقاز گفتگوی اخیر وزیر امور خارجه ایران و رییس جمهور جمهوری آذربایجان را مورد توجه قرار دادند.

در این راستا چارچوب مذاکرات منطقه‌ای از جمله فرمت موسوم به ۳+۳ شامل ایران، روسیه، ترکیه و جمهوری آذربایجان، ارمنستان و گرجستان مورد تاکید قرار گرفت.

در این گفتگو در خصوص برگزاری نشست دوم وزرای خارجه چهار کشور ایران، روسیه، ترکیه و سوریه رایزنی بعمل آمد.

امیرعبداللهیان با ابراز تعجب از مفاد بند مربوط به جزایر سه گانه ایرانی خلیج فارس در بیانیه مشترک روسیه و کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس، بر تعلق تاریخی و ابدی این جزایر به ایران تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان قابل مذاکره نبوده و نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان در عین حال روابط ایران و روسیه را دارای پایه‌های محکم خواند و خاطرنشان کرد، نباید کاری صورت گیرد که به روابط عمیق دو کشور آسیب برساند.

وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه نیز در این تماس با اشاره به پایبندی روسیه به تمامی اصول منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌ها تاکید کرد: فدراسیون روسیه هیچ تردیدی در مورد حاکمیت و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران به خود راه نمی‌دهد و کاملا به آن احترام گذاشته و خواهدگذاشت.

در این تماس طرفین بر لزوم احترام و حفظ و تقویت روابط دوستانه دو کشور تاکید کرده و در خصوص مراحل نهایی تدوین متن توافقنامه راهبردی ایران و روسیه نیز به تبادل نظر پرداختند.

منبع: تسنیم

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->